Visuele en auditieve vaardigheden
Visueel
Wat je ziet wordt verwerkt in de hersenen. Je leert verschillen en overeenkomsten te zien in afbeeldingen, letters en woorden. Dit is nodig om te kunnen lezen, immers verschillende letters vormen een woord en letters staan op een bepaalde positie. Een “p” op de kop is een ”b”, en deze omgedraaid is een “d”. Door met letters een woord te maken ontstaat een woordbeeld. Kinderen leren ook te onthouden wat ze zien, en zich dit later herinneren.
Auditief
Voordat er geschreven en gelezen kan worden is praten belangrijk. Bij gesproken taal leren kinderen van klanken woorden te maken. Voordat kinderen leren lezen moeten ze weten uit welke klanken een woord bestaat en of die klanken voor/midden of achter zijn. Hierbij is een ritme het steuntje die kinderen kunnen gebruiken. In een liedje leren kinderen bijna alles onthouden. Om taken te kunnen uitvoeren heb je een auditief geheugen nodig. Hoeveel taken kan een kind onthouden is belangrijk om te weten, zodat je kinderen niet overvraagt.
Welke problemen dit kan geven wanneer onvoldoende ontwikkeld:
- Niet goed onthouden;
- Geen gevoel voor ritme;
- Niet goed luisteren;
- Niet kunnen overschrijven;
- Moeite met differentiatie/ associatie;
- Slecht gefocust;
- Geen patronen zien of horen;
- Moeite met leren lezen.
Wat kun je doen?
Kinderen doen spelenderwijs leuke en gerichte bewegingen. Kinderen leren overeenkomsten en verschillen te horen en zien. De informatie die binnenkomt via gehoor en zicht wordt beter verwerkt en begrepen.
[xyz-ips snippet=”producten-per-pagina”]
[xyz-ips snippet=”video-bij-product”]