Samenwerkende functies

Wanneer een kind goed ontwikkelt en alle vaardigheden heeft aangeleerd en geankerd door veel herhaling, is het nog belangrijk dat kinderen de vaardigheden kunnen combineren en tegelijk uit kunnen voeren. De hersenen moeten verschillende taken tegelijk kunnen uitvoeren zoals fietsen en uitkijken. Zoals luisteren en schrijven bij dictee.

Om te kunnen lezen gebruik je verschillende gebieden van je hersenen, namelijk links/rechts/voor en achter. Dit moet tegelijk actief zijn anders vormen de letters geen woorden en zinnen. Je ziet vaak op school dat kinderen het wel kunnen maar het komt er niet uit. Hier is vaak sprake van een disfunctionele samenwerking.

Door de juiste beweging ontstaan er verbindingen in de hersenen, zodat er toegang komt tot verschillende vaardigheden tegelijk. Dan gaat leren als vanzelf en is het leuk zoals het moet zijn. Kinderen gaan groeien en bloeien.

Welke problemen dit kan geven wanneer onvoldoende ontwikkeld:

  • Slechte concentratie;
  • Niet goed kunnen lezen;
  • Moeite met rekenen;
  • Lastig schrijven;
  • Automatiseren is moeilijk;
  • Maar 1 ding tegelijk kunnen doen;
  • Langzame leerling;
  • Laag zelfbeeld.

Wat kun je doen?

Kinderen doen spelenderwijs leuke en gerichte bewegingen. Kinderen krijgen toegang tot alle geleerde en ontwikkelde vaardigheden tegelijk en leren rekenen, lezen en schrijven gaat heel soepel, ieder op zijn eigen niveau. Leren gaat sneller en is leuker, dat geeft een goed zelfbeeld.

GRATIS SCREENTEST

Bekijk welke vaardigheden nog niet ontwikkeld zijn.

Download Now!

DOWNLOAD ONS VOLLEDIGE PROGRAMMA

Compleet programma met activiteiten en oefeningen voor alle uitgelichte symptomen op deze pagina.

Bestel Nu!

Meer informatie

Primaire reflexen

Als baby heb je bewegingen die vanzelf gaan, als een reflex. Deze primaire reflexen zijn nodig.

Lees meer

Bewegen en
zintuigelijke ontwikkeling

Door rollen, kruipen, zitten, staan en lopen kan een kind controle krijgen over zijn lijf.

Lees meer

Ontwikkelen zicht

Wanneer een baby wordt geboren kan hij nog niet ver zien en ook niet kleur. Dit ontwikkelt zich langzaam. Er is ook nog geen…

Lees meer

Vestibulair
systeem

Wij hebben in ons lichaam een balans die ervoor zorgt dat we rechtop kunnen blijven staan. Dit is…

Lees meer

Lichaamsbewustzijn

Van baby tot peuter is er nog niet een ik-beeld. Alles is nog met elkaar verbonden; kind, ouder…

Lees meer

Fijne motoriek,
pengreep

Kinderen leren de wereld door van alles aan te raken, en door te voelen krijgen…

Lees meer

Oog- hand/voet
coördinatie

Wanneer een voorwerp zoals een bal beweegt moet je inschatten met je ogen waar het voorwerp…

Lees meer

Lateraliteit,
middenlijn

Peuters gebruiken beide handen en voeten evenveel. Het bewust worden dat je een linkerkant…

Lees meer

Richtingsgevoel

Jonge kinderen denken vanuit de rechterkant van de hersenen. Dit verandert…

Lees meer

Visuele en auditieve
vaardigheden

Wat je ziet wordt verwerkt in de hersenen. Je leert verschillen en overeenkomsten te zien…

Lees meer

Samenwerkende
functies

Wanneer een kind goed ontwikkelt en alle vaardigheden heeft aangeleerd en geankerd door…

Lees meer