Bewegingsontwikkeling
Dit ontwikkelschema laat zien welke vaardigheden een kind ontwikkelt en in welke volgorde. Je begint onderaan en bouwt omhoog.
Door beweging worden er verbindingen gemaakt in de hersenen. Hierdoor ontwikkelen kinderen fysiek maar ook emotioneel en mentaal. In dit schema zie je de opbouw van de beweegontwikkeling wat leidt tot de mogelijkheid van het lijf om te leren rekenen, schrijven en lezen. De ontwikkelgebieden in dit schema is bij kinderen in de leeftijd van nul tot ongeveer acht jaar. Van essentieel belang is basisveiligheid en vertrouwen als voorwaarden om te kunnen ontwikkelen.
Bewegingsontwikkeling
Dit ontwikkelschema laat zien welke vaardigheden een kind ontwikkelt en in welke volgorde. Je begint onderaan en bouwt omhoog.
Door beweging worden er verbindingen gemaakt in de hersenen. Hierdoor ontwikkelen kinderen fysiek maar ook emotioneel en mentaal. In dit schema zie je de opbouw van de beweegontwikkeling wat leidt tot de mogelijkheid van het lijf om te leren rekenen, schrijven en lezen. De ontwikkelgebieden in dit schema is bij kinderen in de leeftijd van nul tot ongeveer acht jaar. Van essentieel belang is basisveiligheid en vertrouwen als voorwaarden om te kunnen ontwikkelen.
We nemen schrijven als voorbeeld
De primaire reflexen van de handen moeten voltooid zijn, anders houd je de pen krampachtig vast. Zicht moet ontwikkeld zijn zodat je kunt zien wat je opschrijft. Wanneer je balans niet goed is, kun je niet stil zitten zodat je rustig iets op kunt schrijven. Dan is de pengreep handig en hiervoor moet je ook al een voorkeurshand ontwikkeld hebben, wat kinderen ontwikkelen bij lateraliteit. Schrijven op het lijntje kun je wanneer je lichaamsbewust bent en gevoel van ruimte hebt. Gevoel van richting is belangrijk zodat je de letters in de goede volgorde kunt schrijven en de woorden van links naar recht op papier krijgt. Bij dictee moet je auditief vaardig zijn en bij overschrijven visueel vaardig. Tenslotte moeten deze vaardigheden allen tegelijk samenwerken zodat schrijven mogelijk wordt.
Wanneer een kind nog niet vaardig is en al moet schrijven kan er een negatief zelfbeeld ontstaan, waardoor er stress ontstaat. Vaak moeten kinderen meer doen van wat ze nog niet goed kunnen en dit voelt niet veilig. Er is baat bij onderzoek wat nog niet voldoende in ontwikkeld. Geef dit aandacht en biedt schrijven opnieuw aan. Wordt een kind gezien, gewaardeerd en met respect benaderd ontstaat er vertrouwen. Dit komt ten goede aan de ontwikkeling en het leren.
Meer weten? Volg dan een workshop van Learning Through Movements. Aan de slag met het ontwikkelschema? Download gratis het volgsysteem om te zien welke ontwikkelingen wel of nog niet worden beheersd. Wil je meteen aan de slag met bewegen, kijk eens bij onze producten.
Downloads
[xyz-ips snippet=”producten-per-pagina”]
[xyz-ips snippet=”video-bij-product”]