Samenwerkende functies
Wanneer een kind goed ontwikkelt en alle vaardigheden heeft aangeleerd en geankerd door veel herhaling, is het nog belangrijk dat kinderen de vaardigheden kunnen combineren en tegelijk uit kunnen voeren. De hersenen moeten verschillende taken tegelijk kunnen uitvoeren zoals fietsen en uitkijken. Zoals luisteren en schrijven bij dictee.
Om te kunnen lezen gebruik je verschillende gebieden van je hersenen, namelijk links/rechts/voor en achter. Dit moet tegelijk actief zijn anders vormen de letters geen woorden en zinnen. Je ziet vaak op school dat kinderen het wel kunnen maar het komt er niet uit. Hier is vaak sprake van een disfunctionele samenwerking.
Door de juiste beweging ontstaan er verbindingen in de hersenen, zodat er toegang komt tot verschillende vaardigheden tegelijk. Dan gaat leren als vanzelf en is het leuk zoals het moet zijn. Kinderen gaan groeien en bloeien.
Welke problemen dit kan geven wanneer onvoldoende ontwikkeld:
- Slechte concentratie;
- Niet goed kunnen lezen;
- Moeite met rekenen;
- Lastig schrijven;
- Automatiseren is moeilijk;
- Maar 1 ding tegelijk kunnen doen;
- Langzame leerling;
- Laag zelfbeeld.
Wat kun je doen?
Kinderen doen spelenderwijs leuke en gerichte bewegingen. Kinderen krijgen toegang tot alle geleerde en ontwikkelde vaardigheden tegelijk en leren rekenen, lezen en schrijven gaat heel soepel, ieder op zijn eigen niveau. Leren gaat sneller en is leuker, dat geeft een goed zelfbeeld.
[xyz-ips snippet=”producten-per-pagina”]
[xyz-ips snippet=”video-bij-product”]